Foodwatch komt op voor consumenten door het aankaarten van misstanden in de voedingsindustrie. Helaas schieten zij nu hun doel voorbij door de onafhankelijkheid van diëtisten in twijfel te trekken. 

Het is goed om reclame en sponsoring ter discussie te stellen. Het loopt immers de spuigaten uit! De invloed van de voedingsindustrie via radio, t.v. kranten, tijdschriften, billboards, internet en evenementen beïnvloedt ons dagelijks leven ongemerkt.

Maar om de onafhankelijkheid van een hele beroepsgroep in twijfel te trekken vanwege een (ex)bestuurder van een beroepsvereniging die de voedingsindustrie adviseert werkt averechts.

Diëtisten zijn kritisch en hoog opgeleid als paramedicus. Zij kunnen informatie (inclusief hypes en reclameboodschappen) over voeding beoordelen en onafhankelijk voedingsadvies geven. Daarbij strijden diëtisten dagelijks tegen de onzin die de voedingsindustrie en door hen betaalde zelfbenoemde voedingsdeskundigen in de hoofden van de mensen hebben geplant over wat gezond is en wat niet.

Foodwatch: doe waar je goed in bent: breng misstanden in de voedingsindustrie onder de aandacht van de media, dat doen jullie goed. Richt je pijlen op de voedingsindustrie en help de diëtist!

Lees hier het standpunt van de Nederlandse Vereniging van Diëtisten